Amazon heeft dinsdag Amazon Launchpad gelanceerd: een speciale plek waar startups hun nieuwe producten kunnen verkopen.

Amazon zorgt voor de virtuele winkel met flitsende kant-en-klare productpagina’s, maar verzorgt ook de afwikkeling van de orders, desgewenst inclusief de distributie. Ook kunnen de startups extra marketingacties doen op het Amazon-platform.

Amazon heeft zo’n 25 organisaties gestrikt die startups begeleiden of financieren zoals venturecapitalbedrijven en ‘accellerators’ als Y Combinator en crowdfundingplatform Indiegogo. Deelnemers aan die programma’s kunnen zo direct na afloop hun producten vermarkten aan een miljoenenpubliek.

Zo kun je nu producten bestellen van matrassenverkoper Casper, van de hightech koffermaker Bluesmart of van de producent van bijzonder waterfilters Soma.

Amazon wil zo ‘dé’ ultieme winkel blijven waar je óók nieuwe hippe producten kunt vinden. Het concern ziet daarbij een flinke rol voor kleine ondernemers. Nu met Launchpad, maar dit voorjaar introduceerde het ook al Handmade at Amazon, een reactie op het populaire Etsy, waarop ambachtelijk gemaakte producten te koop zijn.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl